W ramach inicjatywy Szkoła z Sercem podejmujemy działania mające na celu wspieranie włączenia i dostępności w edukacji. Istotną częścią naszej pracy jest rozpowszechnianie wiedzy na temat wyrównywania szans i poprawy warunków nauki.
Jednak oprócz informowania zajmujemy się również aktywnym promowaniem szkół, które tworzą środowisko przyjazne dla nauki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. Z myślą o takich placówkach edukacyjnych stworzyliśmy ranking dobrych praktyk.
Czym jest ranking dobrych praktyk?
Ranking jest formą wyróżnienia dla szkół ponadpodstawowych (w tym liceów ogólnokształcących i profilowanych, zasadniczych szkół zawodowych oraz techników) publicznych i prywatnych, które planują i skutecznie realizują działania na rzecz zapewnienia dostępności. Placówki oceniane są w zakresie dostosowania infrastruktury, komunikacji i procesu edukacyjnego. Pod uwagę bierzemy dostosowanie materiałów dydaktycznych i form egzaminacyjnych oraz zapewnienie dostępu do specjalistycznego sprzętu i technologii wspomagających.
Najwyższe pozycje w rankingu mają szansę zdobyć szkoły, które oprócz wyżej wymienionych działań zdecydowały się na powołanie koordynatora ds. niepełnosprawności. Dodatkowo premiowana jest również współpraca z organizacjami pozarządowymi (tj. stowarzyszenia i fundacje) działającymi na rzecz środowiska osób z niepełnosprawnościami.
Jak zdobywać punkty w rankingu dobrych praktyk?
Warunkiem uzyskania punktów w rankingu dobrych praktyk Szkoły z Sercem jest wypełnienie formularza.
Formularz składa się z metryczki oraz pytań zamkniętych. Pytania podzielone są na sekcje tematyczne tj.:
- Inicjatywy szkoły w celu stworzenia przyjaznego i inkluzyjnego środowiska dla uczniów z niepełnosprawnościami.
- Programy wsparcia rówieśniczego i ich wpływ na integrację społeczną.
- Dostępność infrastruktury i jej znaczenie dla uczniów z ograniczeniami ruchowymi.
- Indywidualne plany nauczania jako narzędzie do personalizacji procesu edukacyjnego.
- Znaczenie zajęć integracyjnych w promowaniu wzajemnego zrozumienia i akceptacji.
- Rola wsparcia emocjonalnego w zapewnieniu uczniom z niepełnosprawnościami poczucia bezpieczeństwa.
- Szkolenia dla personelu jako klucz do efektywnej edukacji i wsparcia uczniów z niepełnosprawnościami.
- Dostęp do technologii wspomagających jako sposób na przełamywanie barier komunikacyjnych i edukacyjnych.
- System monitorowania postępów w celu dostosowywania metod nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów.
Średni czas potrzebny na wypełnienie ankiety wynosi 25 minut. Maksymalna liczba punktów możliwa do zdobycia w rankingu dobrych praktyk to 1560.
Dlaczego warto walczyć o punkty?
Pozycja w rankingu stanowi niezaprzeczalne potwierdzenie zaangażowania placówki w tworzenie inspirującego środowiska edukacyjnego, które promuje wartości takie jak: otwartość, dostępność i wsparcie. To prestiżowe wyróżnienie buduje solidne fundamenty zaufania i uznania nie tylko wśród uczniów, ale także ich rodzin oraz lokalnej społeczności. Dzięki niemu placówka staje się nie tylko miejscem nauki, ale przede wszystkim miejscem, które zachęca do aktywności, rozwoju i osiągania sukcesów.