Menu
Inkluzja (włączenie) opiera się na przekonaniu, że wszyscy uczniowie, w tym dzieci niepełnosprawne, bez względu na rodzaj i stopień niepełnosprawności, powinni mieć równy dostęp do edukacji ogólnej. Zrywa ona zatem z założeniami dualnego systemu edukacji, w którym dzieci niepełnosprawne były oddzielane od sprawnych i umieszczane w szkołach specjalnych. Szkoły i klasy włączające wspierają różnorodne potrzeby edukacyjne, społeczne i emocjonalne WSZYSTKICH uczniów.
Wspólna nauka dzieci zdrowych i niepełnosprawnych wiąże się z obopólnymi korzyściami. Przede wszystkim pomaga przełamywać stereotypy na temat niepełnosprawności – dzieci zdrowe, ucząc się w klasach z niepełnosprawnymi rówieśnikami, nierzadko dostrzegają, że w gruncie rzeczy mają z nimi wiele wspólnego. Edukacja włączająca umożliwia zatem budowania poczucia wspólnoty i akceptacji. Dzieciom niepełnosprawnym daje natomiast możliwość szybszego rozwoju, w stosunku do tego, jaki osiągaliby w warunkach edukacji specjalnej oraz lepszej integracji społecznej.
Głównym założeniem edukacji włączającej jest to, że wszyscy uczniowie uczą się inaczej, jednak w oparciu o ten sam program nauki. W klasach włączających nauczyciele zapewniają uczniom instrukcje i wsparcie, które mają ułatwić im robienie postępów w nauce. Klasa włączająca pomaga stworzyć atmosferę, w której edukacja jest dostosowana do uczniów i ich stylów uczenia się. Daje im swobodę uczenia się w dowolnym stylu, takim, który najbardziej im odpowiada.
Oto wskazówki, które mogą pomóc nauczycielom uczynić prowadzone przez nich zajęcia bardziej dostępnymi:
Dostosowania, do jakich należy zapewnić uczniom dostęp, powinny być dopasowane odpowiednio do rodzaju ich niepełnosprawności. Mogą dotyczyć one sposobu egzaminowania, prac domowych, planu zajęć, materiałów edukacyjnych oraz rozmieszczenia uczniów w klasie.
Dzieciom niepełnosprawnym ruchowo warto umożliwić późniejsze rozpoczęcie zajęć lekcyjnych, zwłaszcza gdy potrzebują one specjalnego środka transportu. Można im także zaproponować wydłużenie czasu zdawania egzaminu lub odpowiedź ustną zamiast pisemnej. Zaleca się, aby rozwiązania w zakresie zwiększania dostępności testować indywidualnie.
Edukacja włączająca (inkluzyjna) to podejście oparte na przekonaniu, że wszyscy uczniowie, powinni mieć równy dostęp do edukacji ogólnej. To rozwiązanie, które zwalcza bariery oddzielające dzieci niepełnosprawne od ich zdrowych rówieśników, tworząc przestrzeń, gdzie każdy uczeń może rozwijać się zgodnie ze swoimi potrzebami i preferowanym stylem uczenia się. Dla dzieci zdrowych oznacza to możliwość zrozumienia i akceptacji niepełnosprawności, a dla dzieci niepełnosprawnych szansę na szybszy rozwój i integrację społeczną. Strategie takie jak dostosowane wsparcie i udogodnienia dopasowane do rodzaju niepełnosprawności są kluczowe w tworzeniu inkluzyjnej przestrzeni edukacyjnej.
***
Nadal zastanawiasz się czy zgłosić swoją placówkę do certyfikacji?
Możecie tylko zyskać, wypełnijcie krótką ankietę!
Zawalczmy razem o lepsze jutro!