Pierwszy okres młodzieńczego buntu to spore wyzwanie dla rodziców, nauczycieli, ale i samych nastolatków. Według specjalistów przypada on najczęściej między 13 a 15 rokiem życia. Etap ten przejawia się m.in. zmianą nastawienia do otaczającego świata, w tym także nauki. Warto zatem, zwłaszcza w trakcie zajęć szkolnych, podejmować tematykę motywacji i radzenia sobie z emocjami. Bardzo istotna w ostatnich latach szkoły podstawowej jest także umiejętność realnego kreowania planów na przyszłość.
Niedoceniana godzina wychowawcza
Godzina wychowawcza to lekcja, która bywa traktowana po macoszemu. Warto jednak wykorzystać ją nie tylko do omówienia bieżących kwestii w klasie. To dobry moment, aby oddać głos uczniom, tworząc przestrzeń do rozmowy o bieżących problemach. Nieumiejętne zarządzanie emocjami oraz stres, związany z klasówkami czy zbliżającym się egzaminem ósmoklasisty, mogą wywoływać poczucie frustracji. Podczas godziny wychowawczej warto omawiać techniki, które będą pomocne w radzeniu sobie z tymi problemami. Wysiłek fizyczny, hobby, próby działania zgodnie ze stworzonym harmonogramem dnia – to zaledwie podstawowe sposoby, z którymi należy zapoznać młodzież.
Szkolne koła zainteresowań
Odkrywanie i kształtowanie zainteresowań jest niezwykle ważne w kontekście kreowania planów na przyszłość. Mając świadomość swoich mocnych i słabych stron, zdecydowanie łatwiej się rozwijać. W związku z tym warto zadbać, aby szkoła mogła zaoferować interesujące zajęcia pozalekcyjne. Kreatywne kursy językowe, koło teatralne, wystawiające sztuki autorstwa młodzieży, klub sportowy, szachowy czy miłośników fotografii lub szkolny kącik wydawniczy – pomysłów może być naprawdę wiele. Rozwijanie pasji wesprze w wyborze szkoły ponadpodstawowej, rozwinie wiedzę i umiejętności w określonej dziedzinie, a także będzie dodatkową płaszczyzną do integracji – także z uczniami z niepełnosprawnością.
Doradztwo zawodowe
Według rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej w klasach VII – VIII szkoły podstawowej, istnieje obowiązek realizacji zajęć z zakresu doradztwa zawodowego w wymiarze minimum 10 godzin. Choć liczba ta nie jest szczególnie duża, można zadbać, aby takie lekcje przybrały niekonwencjonalną formę, która wzbogaci wiedzę uczniów i pozostanie w ich pamięci. Warto rozważyć edukację w obszarze doradztwa zawodowego w formie warsztatowej. Poza określeniem własnych predyspozycji zawodowych na bazie wybranych przez nauczyciela testów, uczniów z pewnością zainteresuje zgłębienie tajników określonych profesji. Pomysłem godnym rozważenia jest zapraszanie na zajęcia lokalnych przedstawicieli określonych zawodów, którzy odpowiedzą na pytania młodzieży, rozwieją wątpliwości i zainspirują. Tematem, jakiego nie należy pomijać, jest też dostępność rynku pracy oraz określonych branż dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.
Wsparcie pilnie potrzebne
Ostatnie dwa lata przed zakończeniem szkoły podstawowej to etap szczególnie intensywny dla uczniów. Nastolatkowie wchodzą wtedy w okres dorastania, mierzą się z zachodzącymi w nich zmianami, ale też z obowiązkami szkolnymi i zbliżającą się wizją wyboru dalszej ścieżki edukacji. Podczas prowadzenia zajęć warto mieć to na uwadze, wykazując szczególną wyrozumiałość wobec postaw młodzieży. Wsparcie to główny czynnik, jakiego wtedy potrzebują – zwłaszcza stając przed podjęciem pierwszej tak ważnej decyzji w swoim życiu. Empatia, kreatywność i umiejętność ukierunkowania potencjału ucznia to cechy dobrego pedagoga, które z pewnością zostaną docenione przez podopiecznych.