Wypełniony podręcznikami plecak, przepisywanie notatek z tablicy, konieczność uważnego wsłuchiwania się w wykłady nauczyciela – taki, nieco skostniały, obraz zajęć szkolnych, utrwalił się w świadomości nas wszystkich. W obszarze edukacji, także wczesnoszkolnej, zachodzą dziś jednak coraz większe zmiany.
Stymulowanie rozwoju psychoruchowego dzieci oraz zachęcanie ich do samodzielnego szukania rozwiązań i konstruowania wniosków, staje się priorytetem. Klucz poprawnych odpowiedzi zwykle jest jeden, jednak dotrzeć do niego można na wiele sposobów.
Jak, w trakcie zajęć edukacyjnych, wspierać poprawne i kreatywne procesy myślowe u dzieci na etapie wczesnoszkolnym? Oto kilka skutecznych propozycji.
Stymulowanie rozwoju mowy
Szkoła to nie tylko miejsce przyswajania wiedzy, ale też rozwoju kompetencji interpersonalnych. Kształtowanie umiejętności w zakresie poprawnej komunikacji powinno być realizowane już od najmłodszych lat. Jest to szczególnie ważne w okresie wczesnoszkolnym, kiedy dziecko nawiązuje pierwsze przyjaźnie, szuka akceptacji i umacnia się jego poczucie własnej wartości. Ogromne znaczenie mają wtedy zajęcia logopedyczne, wspierające prawidłowy rozwój mowy. Najlepiej, aby odbywały się z zastosowaniem zabaw, w tym także ruchowych. Istnieje szereg metod i narzędzi, które zadbają o to, aby takie zajęcia były kreatywne oraz pozytywnie i wielowymiarowo wspomagały rozwój dzieci. Warto zastosować kolorowe gadżety, np. confetti, piórka, piłeczki, pomponiki czy pacynki. Z pewnością mali uczniowie ucieszą się także z wdrożenia elementów takich jak taniec i śpiew.
Wspieranie logicznego myślenia
Umysł ludzki wykazuje szeroko pojęte zdolności analityczne, które bardzo przydają się w życiu codziennym. Ułatwiają ocenę danej sytuacji, kojarzenie faktów, rozwiązywanie problemów. Z pewnością należy zatem kształtować tę umiejętność u dzieci w okresie wczesnoszkolnym. Jak dążyć do tego podczas zajęć szkolnych, aby mali uczniowie nie czuli się znudzeni? Warto wypróbować na zajęciach obecność gier planszowych, np. w jeden dzień w tygodniu. Godne polecenia są oczywiście zarówno tradycyjne szachy i warcaby, jak i inne gry, stymulujące rozwój logicznego myślenia. Ważne, aby ich tematyka poszerzała wiedzę dzieci na tematy takie jak środowisko i jego ochrona, świat roślin, zawody czy obowiązki domowe.
Aktywizacja zdolności językowych
Znajomość języków obcych to w dzisiejszych czasach absolutna konieczność. Im wcześniej dzieci rozpoczną edukację w tym zakresie, tym lepsze będą efekty. Aby przyswajanie języka obcego było procesem efektywnym, konieczne jest wyjście poza tradycyjne ramy – notowanie słówek czy śpiewanie piosenek. Etap wczesnoszkolny to dobry moment na wdrażanie elementów krajoznawczych, dotyczących języka obcego. Dzięki omówieniu panujących w danym państwie zwyczajów, np. za pośrednictwem odgrywania scenek, przyswajanie słówek czy zagadnień gramatycznych, może okazać się łatwiejsze. Warto także, od czasu do czasu, pytać uczniów o opinię na temat ich ulubionej formy prowadzenia zajęć językowych.
Kreatywne podejście przepisem na pedagogiczny sukces
Kreatywne prowadzenie zajęć w klasach I-III przynosi bardzo pozytywne efekty nie tylko w zakresie wyników uczniów, ale też ich nastawienia do nauki. Angażowanie wyobraźni i stwarzanie możliwości do integracji sprawia, że uczniowie bardziej identyfikują się z klasą, jako grupą, czują się w niej bezpiecznie i łatwiej im wypowiadać się na forum. Tworzy to komfortową przestrzeń do rozwoju także dla uczniów z niepełnosprawnościami, aspekt integracyjny jest bowiem bardzo istotny w procesie ich edukacji. Ponadto ciekawa, nieszablonowa forma prowadzenia zajęć, pomaga modelować osobowość ucznia, kształtując poprawne postawy społeczne – szacunek dla innych, empatię, asertywność.