Kampanie społeczne są narzędziem służącym do edukowania i zmiany postaw ludzi na określony temat, często związany z ważnymi kwestiami społecznymi, na przykład zdrowotnymi czy ekologicznymi. W kontekście niepełnosprawności kampanie te mają na celu podniesienie świadomości dotyczącej codziennych wyzwań, z jakimi mierzą się osoby z niepełnosprawnościami (OzN), oraz promowanie włączenia i równego traktowania. Działania te pomagają również przełamywać stereotypy, promując pozytywne postrzeganie OzN jako aktywnych członków społeczeństwa, którzy mogą realizować swoje pasje i ambicje. Poniżej omówiliśmy kilka realizowanych w ostatnich latach kampanii społecznych na temat niepełnosprawności.
Kampania „Stop Barierom”
Ogólnopolska kampania „Stop Barierom”, organizowana przez Fundację Neuron+, ma na celu wsparcie rodzin osób z niepełnosprawnościami. Skupia się na wzmocnieniu pozytywnego postrzegania OzN w społeczeństwie i promowaniu ich jako pełnoprawnych uczestników życia społecznego. Ważnym aspektem tej kampanii jest ukazanie wartości rodzinnej więzi oraz poświęcenia, jakie okazują bliscy, którzy wspierają osoby z niepełnosprawnościami. Kampania pokazuje, że rodziny te są źródłem dumy, a obecność OzN w najbliższym otoczeniu nie stanowi przeszkody w samorealizacji. Akcja ma również za zadanie przygotować rodziny na wyzwania związane z wychowywaniem dzieci z niepełnosprawnościami.
„Widzisz ograniczenia, dostrzeż możliwości”
Ubiegłoroczna kampania Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej „Widzisz ograniczenia, dostrzeż możliwości” zwraca uwagę na to, że osoby z niepełnosprawnościami, pomimo ograniczeń zdrowotnych, mogą aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym. Dzięki temu działaniu chciano przeciwdziałać wykluczeniu u oraz budować otwartą społeczność. Bohaterowie spotów kampanii – osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności – pokazali, jak przełamują bariery i realizują swoje pasje. Spoty wyemitowano w różnych mediach, aby mogły dotrzeć do szerokiej publiczności, w tym dzieci i młodzieży.
„Niepełnosprawność. Niewidzialność? To ja!”
Ta kampania stworzona przez Agencję Cięty Język na zlecenie organizacji pozarządowych z Wrocławia podejmowała problem niewidzialności osób z niepełnosprawnościami. Jej celem było uświadomienie społeczeństwu, że OzN to nie tylko osoby definiowane przez swoje ograniczenia. Kampania pokazuje, że niepełnosprawność to jedna z wielu cech człowieka, a nie jego jedyna tożsamość. Grafiki oraz filmy promujące naturalne, ludzkie podejście do osób z niepełnosprawnościami miały na celu przełamanie barier mentalnych, pomagając budować bardziej otwarte społeczeństwo.
„Szanuję. Nie dyskryminuję” i „Nic co ludzkie nie jest nam obce”
Fundacja Avalon w ramach kampanii „Szanuję. Nie dyskryminuję” i „Nic co ludzkie nie jest nam obce” podejmuje walkę z dyskryminacją osób z niepełnosprawnościami. W pierwszej kampanii fundacja skupiła się na budowaniu szacunku i promowaniu savoir-vivre’u wobec OzN. Druga z kampanii pokazała codzienne życie osób z różnymi formami niepełnosprawności, udowadniając, że ich doświadczenia są uniwersalne i bliskie każdemu człowiekowi. Obie inicjatywy miały na celu przełamanie stereotypów i promowanie postrzegania OzN jako równych członków społeczeństwa.