Szkoła z Sercem

Praca z klasą wielokulturową jest jednym z kluczowych wyzwań współczesnej edukacji. Pomimo trudności oferuje unikalne możliwości wzbogacenia doświadczeń wszystkich uczestników procesu nauczania. W poniższym tekście omawiamy zadania wychowawców oraz nauczycieli przedmiotowych w pracy z klasą wielokulturową. Przedstawiamy również wyzwania, które towarzyszą pracy pedagogów oraz korzyści płynące z edukacji wielokulturowej.

Wyzwania w pracy z klasą wielokulturową

Do głównych wyzwań w pracy z klasą wielokulturową należą:

  • Stereotypy i uprzedzenia

Używanie dyskryminujących zwrotów, takich jak „nasza Ukrainka” w odniesieniu do osoby sprzątającej, może ranić uczucia uczniów cudzoziemskich.

Zachowania przemocowe i mowa nienawiści, np. nazywanie ucznia o ciemniejszej karnacji „ciapatym”.

Wzmacnianie uprzedzeń poprzez reakcje na bieżące wydarzenia medialne, takie jak ataki terrorystyczne.

Mechanizmy my-oni i tworzenie się grup uczniów będących częścią mniejszości.

  • Umiejętność oddzielenia cech indywidualnych od różnic kulturowych

Warto mieć świadomość, że różnice wynikają nie tylko z odmienności kultury czy religii, ale też ze statusu, posiadanych zasobów czy cech osobowości.

  • Ciągłość pracy wychowawczej

Ciągłość pracy z klasą wielokulturową może być zakłócona przez wiele czynników zewnętrznych, takich jak poziom znajomości języka, stosunek ucznia i rodziców do obowiązku szkolnego czy też pojawianie się i znikanie dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w trakcie roku szkolnego.

Kluczowe zadania wychowawcy

  • Wspieranie indywidualności

Każdy uczeń powinien czuć się szanowany, ważny i równy. Ważne jest, aby pozwolić uczniom wyrażać swoje zdanie i różnić się od siebie.

  • Tworzenie przyjaznej atmosfery

Otwarta i przyjazna atmosfera w klasie sprzyja adaptacji nowych uczniów, zapobiega trudnym sytuacjom i wspiera integrację.

  • Rozpoznawanie różnic kulturowych

Znajomość kultury i kraju pochodzenia ucznia cudzoziemskiego ułatwia organizację przestrzeni w klasie oraz budowanie relacji z uczniami i nauczycielami.

  • Angażowanie społeczności szkolnej

Integracja uczniów cudzoziemskich jest łatwiejsza, gdy cała społeczność szkolna, w tym rodzice i lokalne organizacje, angażuje się w ten proces.

Zadania nauczycieli przedmiotowych

Rolą nauczycieli przedmiotowych jest przekazywanie uczniom wiedzy na temat grup mniejszościowych (religijnych, kulturowych) obecnych w Polsce. Warto dawać uczniom przestrzeń do pełnej szacunku wymiany myśli na temat współczesnych migracji i sytuacji uchodźców np. w ramach zajęć z języka polskiego, historii czy wiedzy o społeczeństwie. Nauczyciele przedmiotowi powinni pracować indywidualnie z uczniami należącymi do mniejszości, starając się poznać ich tło kulturowe i trudności, z jakimi się zmagają w kontekście migracji.

Korzyści z pracy z klasą wielokulturową

Edukacja wielokulturowa umożliwia uczniom wychodzenie poza ramy własnych doświadczeń kulturowych, rekonstruowanie świata i samych siebie oraz tworzenie nowych map możliwości i ograniczeń w życiu codziennym i społecznym. Dzięki pracy w wielokulturowej klasie uczniowie stają się bardziej refleksyjni, tolerancyjni i otwarci na nowe doświadczenia.

Podsumowanie

Praca z klasą wielokulturową, mimo wyzwań, przynosi ogromne korzyści zarówno uczniom, jak i całej społeczności szkolnej. Wymaga to jednak od pedagogów zaangażowania, cierpliwości i ciągłego poszerzania wiedzy na temat wielokulturowości. 

Skip to content