Co należy wiedzieć o raportowaniu o stanie dostępności?

Główny Urząd Statystyczny (GUS) prowadzi badanie dotyczące dostępności obiektów i usług publicznych w Polsce. Celem tego działania jest ocena stopnia eliminacji barier architektonicznych, cyfrowych oraz informacyjno-komunikacyjnych. Dzięki zebranym danym można monitorować postępy w dostosowywaniu przestrzeni publicznej do potrzeb osób ze szczególnymi wymaganiami, w tym osób z niepełnosprawnościami, seniorów i rodzin z małymi dziećmi. Podstawa prawna […]
Polski Akt o Dostępności a nowe standardy produktów i usług

Polski Akt o Dostępności to ustawa wprowadzająca do polskiego systemu prawnego wymogi Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA). Zobowiązuje ona przedsiębiorców do zapewnienia dostępności określonych kategorii produktów i usług. Celem przepisów jest zapewnienie wszystkim, w tym osobom z przewlekłymi problemami zdrowotnymi, równego dostępu do zasobów niezbędnych do codziennego funkcjonowania. Przepisy, uchwalone przez sejm 26 kwietnia 2024 […]
Jak uczelnie wyższe wspierają studentów z niepełnosprawnościami?

Polskie uczelnie podejmują coraz więcej starań, aby ich programy edukacyjne były dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Koncentrują się na eliminowaniu barier i tworzeniu środowiska przyjaznego nauce studentów z ograniczeniami zdrowotnymi. Pomimo licznych trudności, ośrodki akademickie stale wprowadzają rozwiązania podnoszące standardy dostępności w wielu obszarach. Działania te są realizowane na różnych poziomach, od modyfikacji architektonicznych po […]
Wyższe świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami odgrywają ważną rolę w ich codziennym życiu, zapewniając środki na pokrycie kosztów leczenia, rehabilitacji czy opieki. Są one również nieocenionym wsparciem dla rodzin, które często poświęcają swoją aktywność zawodową, aby zapewnić bliskim opiekę. Większość świadczeń jest regularnie waloryzowana, co pozwala na dostosowanie ich wartości do zmieniających się realiów gospodarczych. Od […]
Zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością

W kontaktach z osobami z niepełnosprawnościami wielu ludzi odczuwa niepewność. Obawiamy się, że nieświadomie kogoś urazimy lub popełnimy nietakt. Warto jednak wiedzieć, że budowanie relacji z osobami z niepełnosprawnościami nie wymaga nadzwyczajnych umiejętności. Ich podstawą powinny być empatia oraz szacunek. Niepełnosprawność jest tylko jedną z wielu cech danej osoby i nie powinna determinować naszego stosunku […]
Koordynator dostępności w szkole – kim jest i jakie ma zadania?

W polskim systemie prawnym funkcja koordynatora dostępności jest stosunkowo nowym rozwiązaniem. Wprowadzono ją na mocy ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z dnia 19 lipca 2019 roku. Artykuł 14 tejże ustawy zobowiązuje organy władzy publicznej, sądy oraz trybunały do wyznaczenia przynajmniej jednej osoby pełniącej tę funkcję. Koordynatorzy dostępności funkcjonują w różnych instytucjach publicznych, […]
Rola i cele doradztwa zawodowego w szkole

Doradztwo zawodowe to element edukacji, który pomaga uczniom świadomie wybrać swoją ścieżkę kształcenia i kariery zawodowej. O jego znaczeniu świadczą opinie pracodawców, którzy wskazują na konieczność wsparcia młodych ludzi w wyborze zawodu, co umożliwia lepsze dopasowanie do rynku pracy. Doradztwem zawodowym są objęci uczniowie wszystkich szkół publicznych i niepublicznych (z wyłączeniem szkół artystycznych), a także […]
Kampanie społeczne na temat niepełnosprawności – przegląd

Kampanie społeczne są narzędziem służącym do edukowania i zmiany postaw ludzi na określony temat, często związany z ważnymi kwestiami społecznymi, na przykład zdrowotnymi czy ekologicznymi. W kontekście niepełnosprawności kampanie te mają na celu podniesienie świadomości dotyczącej codziennych wyzwań, z jakimi mierzą się osoby z niepełnosprawnościami (OzN), oraz promowanie włączenia i równego traktowania. Działania te pomagają […]
Asystent międzykulturowy w polskim systemie oświaty

Wraz z rosnącą liczbą imigrantów i uchodźców w Polsce, konieczne staje się wsparcie w procesie integracji dzieci i młodzieży objętych obowiązkiem szkolnym w nowym środowisku edukacyjnym. Jednym z narzędzi, które ma pomóc w tym procesie, jest asystent międzykulturowy. Nowe przepisy, obowiązujące od 1 września 2024 roku, formalizują tę rolę w polskim systemie oświaty. Celem asystentów […]
Czym jest uniwersalne projektowanie w edukacji?

Uniwersalne projektowanie w edukacji (universal design for learning, UDL) to podejście, które kładzie nacisk na tworzenie elastycznych i dostępnych metod nauczania, tak aby każdy uczeń mógł odnosić sukcesy. Zostało zdefiniowane jako „zestaw zasad, wytycznych i strategii opartych na dowodach, które tworzą ramy dla maksymalizowania możliwości uczenia się każdego ucznia” (Rose, Meyer 2002). UDL zakłada, że […]